گفتگوی ویژه با دکتر عاصی

به دنبال انتشار شايعه استعفاي جناب آقاي دكتر عاصي، استاندار محترم يزد گفتگويي را با ايشان ترتيب داديم كه اهم مطالب اين گفتگو ذيلاً به استحضار مي رسد:


استاندار يزد در ابتداي اين گفتگو توجه مردم و مسئولين را به يك نكته بسيار مهم جلب نمود و آن اينكه: در دولت اسلامي خصوصا دولت مكتبي و اصول گرا بايد جابجايي افراد براحتي صورت گيرد، نظام و دولت ا سلامي نبايد براي تحمل افراد و مسئولين هزينه كند. وي گفت: يكي از مشكلات اصلي جامعه در طول سالهاي گذشته اين بودكه وقتي افرادي را به عنوان مدير انتخاب مي كردند چنان احساس مي شد كه مجموعه نظام بايد اين افراد را همواره در صحنه مديريتي كشور داشته باشد. حتي زماني كه افرادي شايسته تر هم پيدا مي شدند ترجيح داده مي شد كه همان افراد قبلي در صحنه باشند. مثلا يك فرد طي 20 سال يا وزير است يا معاون وزير و يا مدير كل و يا ... بعبارتي يك شخص به اعتبار جايگاه 20 سال مديريتش همواره بايد رئيس باشد و اين بزرگترين آفت در دوره هاي گذشته بوده است.

آقاي عاصي در اين باره گفت: در مكتب اسلام مبناي ارزش گذاري انسان ها پذيرش ايمان و بندگي خدا است نه پذيرش مسئوليت و رياست و مديريت . بنابراين انسان مومن وقتي يكي از صفات مفيد عرضي مثل مسئوليت به او اقبال مي كند اخلاقاً بايد خودش را براي واگذاري مسئوليت به ديگري در هر زماني كه صلاح است آماده كند و بلكه بايد خانواده خود را نيز براي پذيرش اين تغيير آماده كند. تا وقتي لازم شد مسئوليتش را به فرد شايسته تر بسپارد نه براي خودش و نه براي خانواده و اطرافيانش و نه حتي براي حزب و گروهي كه به آن تعلق دارد تنش و اضطراب بوجود نيايد.




استاندار يزد بر اين اساس اظهار داشت: نبايد وقتي كسي را جابجا كرده و تغيير مديريتي دادند فريادهاي مخالفت غير منطقي بلند شود. آقاي عاصي با بيان معناي مسئوليت و تفاوت آن با رياست، تاكيد كرد: دولت اسلامي بايد اولا بر افرادي كه به مسئوليت مي گمارد نظارت و ارزيابي داشته باشد ثانيا در پي شناسائي و يافتن نيروهاي قوي تر براي پست هاي مديريتي باشد.

آقاي دكتر عاصي گفت: اگر دولت تشخيص داد فردي براي فلان پست مدير كلي يا فلان مسئوليت بهترين گزينه است اين تشخيص نبايد به اين معني باشد كه تا ده سال بعد هيچ فرد شايسته ديگري براي اين پست پيدا نمي شود! چه بسا افراد شايسته تر حتي در همان زمان وجود داشته اندكه ممكن است ناشناخته مانده باشند يا اينكه افرادي در طي سالهاي بعد پرورش يافته و شايستگي اين پست را پيدا كرده باشند در اين صورت آيا نبايد فرد شايسته تر را جايگزين فرد قبلي كرد؟ پس دولت بايد به محض يافتن فردي كه از نظر تدبير و توانايي و ساير ويژگيهاي مديريتي بهتر از فرد قبلي است. فرد بهتر را جايگزين كند. آقاي عاصي بلافاصله به اين شبهه پاسخ داد كه اين تغيير مديريت نبايد به اين معني تعبير شود كه فرد بركنار شده بهترين مدير زمان انتصابش نبوده است چرا كه ممكن است اين فرد در آن زمان بهترين گزينه براي اين مسئوليت بوده است ولي با مرور زمان افراد بهتري پرورش يافته و اكنون شايستگي جانشيني را پيدا كرده اند.

آقاي عاصي اين ويژگي را نيز از مباني دولت اسلامي اصول گرا دانست كه چنانچه بهترين فرد را شناختي و يا بهترين فرد را پرورش دادي ولي قبلي را عوض نكردي به تعبير روايت ملعون هستي.


ايشان بر اساس اين مبني گفت: جاي تعجب است كه در جامعه اسلامي جابجايي يك مدير با تنش، نگراني و سرو صدا همراه باشد.

استاندار يزد با اشاره به اصول حاكم بر عملكرد دولت احمدي نژاد اظهار داشت: هم دولتمردان و هم مردم بايد به اين روند اصلاحگرايانه عادت كنند كه تعويض مديران خيلي راحت و بي دغدغه است چرا كه اصل پذيرش مسئوليت بر اساس شايسته سالاري است نه صرفا سوابق اجرايي يا مديريتي.

عاصي در اين راستا به منش مولاي متقيان حضرت علي(ع) استناد كرد كه: در حكومت عدالت علي (ع) نيز اين تعويض ها براحتي و بدون ملاحظه انجام مي شد بطوري كه گاهي امير مومنان(ع) عزل و نصب استانداران خود را تنها با يك پيغام انجام مي دادند با اين مضمون كه « وقتي پيغام من توسط فلاني به دستت رسيد دارالحكومه را واگذار كن و سريعا به نزد من بيا» اين معني را اولا دولت بايد كاملا عمل كند و ثانيا مردم بايد بپذيرند. نبايد فضاي جامعه اسلامي به گونه اي باشد كه وقتي مديري عوض مي شود همه دچار سردرگمي يا بحران شوند كه حالا چه مي شود.

آقاي عاصي استاندار يزد در پايان به شايعات مربوط به ا ستعفا و عدم حضور در محل كار پاسخ گفت و بيان كرد:براي جمع بندي پايان نامه دكتري كه مجبور بودم به منابع مطالعاتي دست اول در كتابخانه هاي بزرگ كشور رجوع كنم چند روزي به مرخصي استحقاقي رفتم وي در واكنش به اين شايعات بي اساس ابراز داشت:


ريشه و اصل اين شايعه كذب محض است ولي حرف و سخن ها كه در حول وحوش آن بوجود آمد اگر بخاطر دغدغه هاي نظام و توسط دلسوزان انقلاب مطرح شده باشد مناسب است و گرنه هيچ نيازي به اين حرفها نيست چون من به همه مردم عزيز اطمينان مي دهم در اين دولت اگر استاندار يا مسئولي بر كنار شود يا برود قطعا كسي بجاي او نخواهد آمد مگر اينكه بيشتر از فرد قبلي به مباني فكري آقاي احمدي نژاد پايبند و معتقد باشد.استاندار يزد با تاكيد بر حضور محكم و قدرتمند خود در استانداري يزد گفت: بنده با رعايت نكات گفته شده تا زماني كه فرد شايسته تري براي اين مسئوليت پيدا نشده است در اين مسئوليت مي مانم و از همه ظرفيتهاي خود نيز در اين راه بهره برده و به تمام وظايف خود قوياً عمل مي كنم. چرا كه بر اين اعتقادم؛ كسي كه با اصول و مباني ارزشي دولت خدمتگزار بيعت نموده نبايد از اهداف تعيين شده عدول كند و نبايد چنين استنباط شود كه اگر كسي استعفا داد يا جابجا شد از هماهنگي با دولت انصراف داده است.


همه ما بايد فدايي اين دولت باشيم بخصوص دولتي كه باعث شد براي دومين بار اقبال جهاني و اقبال ملتهاي جهان به اسلام و انقلاب و مسؤولين نظام اسلامي ايران بيشتر شود و دل رهبر را شاد كرد و خار و خاشاكهايي كه روي شعارهاي اصولي انقلاب نشسته بود برداشت.

استاندار يزد در پايان تأكيد كرد: عاصي تا هست محكم خواهد ايستاد و اگر روزي كسي جايگزين شد بدانند كه او را لايق تر از خود يافته است.

یزد فردا            روابط عمومی استانداری


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا